יום ראשון, 17 באוגוסט 2008

וארט קטן על פרקי אבות

קראתי כמו כולם- עקביא בן מהללאל אומר, וראיתי גם שאומר לי עקביא בנו של מהללאל להסתכל על שלושה דברים וזאת כדי לא לבוא לידי חטא (יש לציין לדיוק לא לבוא לידי חטא ולא להינצל מן החטא) אני מטיפה סרוחה ואני גם צריך לתת דין וחשבון וכאן הבן שואל אם אני מטיפה סרוחה(אין הכוונה אתה מסריח שהם שני דברים ישנו אתה והאתה שלך מסריח אלא מהותך הוא סירחון) אז אם כך אז למה שאני אתן דין וחשבון? מילא אם אתה אומר לי ומספר לי על אחריות שיש לי ועל כובד משקל העבודה וכו.. מובן אז שיש דין וחשבון לתת, אבל ממתי כלומניק צריך לתת דו"ח?.
יש לומר ובהקדם שהמושג טיפה והמושג סירחון הם תרתי דסתרי שאין כדוגמתם.. טיפה מגיע ממול האב ובתוכה כלול כל העובר והחיים דל הבן אדם, בתוך טיפה נמצא ממש כל האדם כל שנות חייו, עד כדי כך שמצאתי בערוך השולחן שכתב שחכמי הטבע ע"פ זכוכית מגדלת שבטיפת זרע יש כל תמונת האדם ערוה,ש אהע"ז סי' כ"ג .כפי שכותב רבינו הזקן מתניא פרק ב' מהגמרא זרע לבטלה וד"ל.
א"כ טיפה הוא עניין רוחני עוצמתי חיים ומהות, לעומת זאת סירחון שהוא לא רק "לא קדושה" אלא הוא החיובי שבשלילי ג' טומאה שבטומאה, וא"כ שני מושגים אלו לא יתחברו לעולם. ובכל זאת יש את המושג "טיפה סרוחה" והביאור בזה הוא ע"פ הכלל כל הגבוה גבוה יורד נמוך נמוך, כלומר ככל שתגדל מעלת תיהיה לך האפשרות לרדת נמוך יותר, וכמו שאמרו רז"ל על חכמתו של שלמה מלך ישראל שהוכחת גדולת חוכמתו היא העובדה שהצליח להלביש את העומק בג' אלפים משלים עד שאפי' ילד יכל להבין.
עפ"ז מובן שהיא הנותנת היות והטיפה כה נעלית יורדת לדרגת סירחון, וגורל הטיפה תלויה ונולד ממנה להחזיר אותה למעלה או להביא אותה למקום עפר ותולעה... א"כ העובדה שהאיש בא מטיפה סרוחה זו ההתבוננות (הסתכל) הכי מתאימה כדי להמחיש את העוצמה של הפוטנציאל, ועל זה הוא יתן דין וחשבון. וק"ל .

אין תגובות: